Новини      

     
Студія     
     
Складові звуку     
     
Компоненти     
     
Оформлення     
     
Hi-End проекти     
     
Hi-Fi проекти     
     
Прості проекти     
     
Шумоізоляція     
     
Чемпіонат     
     
Контакти     
     
Партнерство     
     
     
     
     

Компоненти

     При всьому великому розмаїтті автомобільної аудіо апаратури, існуючої в світі, уся вона чітко поділяється на дві категорії. До першої належать компоненти, зроблені для людей, до другої - для споживачів. Є декілька виробників так би мовити "породистої" апаратури, в розробку та виробництво якої вкладено не тільки кошти, але й душу. І є решта, де ключовим фактором є фінанси. Різниця між ними проста - перші створені для того, щоб забезпечити максимальну якість, другі - виключно для отримання прибутку. Масове китайське виробництво вражає новачка своєю масштабністю. Кожної миті з конвеєра сходить новий продукт. Секунда - динамік, секунда - динамік... Але це не нормально, це від голоду. Неможливо за таких умов вкласти в свою роботу душу. Тому і є уся ця продукція не для людей, істот з душею, а для споживачів...
     Не торкаючись тих чи інших марок, оскільки Студія не займається просуванням будь-яких брендів, будуючи системи лише на справді якісних, опробуваних часом та практикою компонентах виробництва німецьких, англійських, ізраїльських та американських заводів, які недаремно викликають захоплення в колах фахівців, зупинюся на загальному описі необхідних складових аудіо систем.
     Головний пристрій. Здебільшого це компакт-дисковий ресівер (програвач). Їх можна розділити на три основних класи за типами використаних у них цифро-аналогових перетворювачів (ЦАП, англ. DAC). Отже, перший клас оснований на однобітових ЦАП - усі найдешевші ресівери саме такі. Наступний клас будується на теж однобітових ЦАП, проте вони, будучи такими ззовні, всередині уже оперують 18-ти, 20-ти чи й 24-бітовими словами, що дозволяє розширити динамічний діапазон і, часто, більш якісно відтворити записану на компакт-диску фонограму. Такі ЦАП ще називають дельта-сигма і основна маса головних пристроїв дорожчих за 200-300 американських доларів укомплектовані саме ними. Ну і верхній клас, з повністю мультибітовими ЦАП - можна сказати, вершина еволюції цифрової аудіо техніки на сьогоднішній день. Ці ресівери конструктивно несумісні з мп3, чи будь-якими іншими подібними форматами і програють лише аудіо-диски, адже справжня якість не припускає втрати інформації, що відбувається завжди в процесі стискання.
     Окрім основної функції відтворення фонограми, ресівер може бути наділений іншими можливостями. Крім тих, що мають безпосереднє відношення до звучання, як, наприклад, процесор часових затримок (DSP), еквалайзер, і т.п. можуть бути функції підтримки зовнішніх запам`ятовуючих пристроїв (flash-накопичувачів, SD, MMC чи інших карт пам`яті), пристроїв з інтерфейсом блютуз, наприклад, мобільних телефонів. Проте, як показує досвід, чим більше різноманітних сервісних функцій є в ресівері, тим вища вірогідність, що звучатиме він посередньо.
     При покупці ресіверів першого класу вибір спокійно можна робити, основуючись на зовнішньому дизайні, все рівно ніякої суттєвої різниці ні в надійності, ні в якості звучання вони на матимуть. Серед представників другого класу уже можна вибирати, виходячи з тих чи інших критеріїв. Наприклад, що потрібно отримати в першу чергу - якість звуку, наявність процесора, певних додаткових опцій тощо. Ну а в разі побудови системи на основі мультибітового ресівера вибір потрібно робити лише разом з досвідченим фахівцем, який буде займатися проектуванням і встановленням вашої майбутньої системи, бо в цьому випадку потрібно врахувати багато серйозних нюансів і помилка може виявитись фатальною.
     Підсилювач. Підсилювач в автомобілі не розкіш, а необхідність. Звісно, більшість ресіверів, за винятком хіба що мультибітових, оснащені внутрішніми підсилювачами, що дозволяє підключати динаміки безпосередньо до них. Але в силу їх недостатньої потужності (при напрузі живлення 12В мікросхеми підсилювачів навіть при мостовому включенні здатні забезпечити лише 18Вт на кожен канал підсилення, що для умов експлуатації автомобіля явно замало (вказана виробником потужність 50Вт на канал, чи й більше є піковою)), нелінійні спотворення звуку будуть виявлятися навіть на досить незначній гучності.
     Рівень якості підсилювача в системі очевидно повинен відповідати рівню вибраного головного пристрою. А запас потужності і деякі інші параметри залежать від акустичних систем (динаміків), які будуть до нього під`єднані. Досвід показує, що оптимальна вартість підсилювача складає приблизно 100-150 американських доларів на кожен канал підсилення (тобто, 2-канальний підсилювач коштуватиме $200-$300 і т.д.). А мінімальна вартість кожного каналу для низькобюджетних систем в околі $50-$60 (2-канальні від $120 і т.д.). Якщо підсилювач ще дешевший, то є всі підстави сумніватися в доцільності його придбання, оскільки якість його звучання буде співмірною з якістю звучання внутрішніх підсилювачів ресіверів. В такому випадку можливо краще відмовитись від використання підсилювача і придбати дорожчий, а, відповідно, якісніший головний пристрій.
     Фронтальна аудіо система. Це основна аудіо система автомобіля. Інші акустичні системи, як тилова, субвуфер, несуть лише додаткове навантаження, доповнюючи фронтальну.
     В світі інсує велика кількість динаміків, дуже відмінних за своїми електромеханічними параметрами. Це зумовлює необхідність встановлення кожного з них тільки у відповідне акустичне оформлення. Якісь динаміки призначені лише для роботи в дверях автомобіля, якісь краще проявляють себе при монтажі в задню поличку, а інші можуть повноцінно звучати лише в спеціально виготовленому для них ящику. Усе це досить сильно впливатиме на характер звучання готової системи. Тому в процесі проектування слід враховувати власні музичні уподобання, одночасно приймаючи до уваги інтер`єр автомобіля, який теж є серйозним обумовлюючим фактором.
     Автомобільні динамічні головки існують двох типів - коаксиальні і компонетні. В коаксиальних акустичних системах усі випромінювачі (низькочастотний, середньо- та високочастоний) змонтовані в одному корпусі. Таке компонування практично не дає можливості побудувати хоча б якусь пристойну віртуальну сцену, тому в мало-мальськи серйозних проектах вони можуть претендувати хіба на роль додаткової тилової аудіо системи.
     Інший тип динамічних головок - компонентні. До їх складу входить набір динаміків, кожен з яких відповідає за свій діапазон частот, і кросовери - спеціальні розділяючі фільтри. Найбільшого поширення набули 2-смугові компонентні системи, які складаються з двох басових динаміків (мідбасів), які відтворюють низько- та середньочастотний діапазон, та двох твітерів - високочастотних головок. Існують також 3-смугові комплекти, до складу яких входять ще середньочастотники (мідренджі). Це дозволяє більш точно поєднати тональний баланс і якісну віртуальну сцену. Проте за такі можливості потрібно платити - складністю налаштування системи.
     Інші акустичні системи. Класична автомобільна аудіо система будується за принципом фронт + сабвуфер. Але смаки у людей різні, тому іноді в системі може бути присутня акустика тилогово підзвучування. В деяких сучасних музичних жанрах вона може створювати ілюзію більшої присутності. Встановлюється в задній частині автомобіля, а де саме - залежить від конструктиву салону.
     Інший випадок - великі автомобілі (лімузини, автобуси). Тоді тилова система перетворюється в основну для пасажирів на задніх сидіннях.
     Сабвуфер. Цей суббасовий додаток, на відміну від фронтальної акустики, не несе ніякого інформаційного наповнення. Він призначений лише для надання басовому діапазону більшої благородності. Проте говорити, що він зайвий аж ніяк не можна. Після увімкнення сабвуфера, в перший момент вам видасться, що нічого суттєвого не змінилося. І лише коли його вимкнути, стане зрозумілим, як без нього збідніло звучання системи. Звісно, я говорю про грамотно підібраний і спроектований сабвуфер.
     Видів акустичного оформлення для сабвуферних динаміків теж чимало. Це і безмежний екран, деяким аналогом якого служить задня поличка автомобіля (так зване фріейрне встановлення динаміків, англ. free air), і закритий ящик, і фазоінвертор. Наймузичніше звучання матиме сабвуфер при фріейрному способі оформлення, проте віддача нижче 30Гц буде скоріш за все повністю відсутня через неминуче акустичне коротке замикання. Фазоінверторне виконання сабвуфера забезпечить максимальний звуковий тиск в суббасовому діапазоні, але змістить фазу, що призводитиме до "розмивання" звуку. Найбільш оптимальним для побудови дійсно якісної музичної системи є оформлення закритий ящик. Сам ящик може набувати найрізноманітніших форм - від звичайної трапецієвидної для встановлення в багажник під заднє сидіння, до стелса - ящика для прихованого способу монтажу, наприклад, в задньому крилі автомобіля, під сидіннями тощо.
     Кабелі. По-перше - кабелі живлення. Від силової проводки, яким би це дивним не було для людей, далеких від електромеханіки, дуже сильно залежить якість звучання майбутньої системи. Особливо в низькочастотному діапазоні. Недостатня чіткість атаки, динаміки звуку, "змазування" низькочастотних піків, - типові наслідки нехтування якістю виконання цього елементу аудіо системи.
     По-друге, міжблочні та акустичні кабелі. Міжблочні (RCA) служать для з`єднання ресівера та підсилювача(ів), повинні не тільки забезпечити мінімальне затухання сигналу, якісну його передачу, але і забезпечити надійний захист від електромагнітного випромінювання, якого в автомобілі дуже багато - від працюючих електронних компонентів. Акустичні кабелі служать для під`єднання до підсилювачів акустичних систем.
     Автомобільні кабелі, на відміну від домашніх, виконані із значно якісніших матеріалів - безкисневої міді, часто з відповідним покриттям (луженої, посрібленої тощо). Контактні групи позолочені або посріблені. Все це не для краси, чи ще від якоїсь прихоті. Просто умови експлуатації автомобільної електроніки дуже важкі - перепади температур в 50-60 градусів, постійна вібрація, випари активних речовин (кислота, тощо) - все це призводить до окислення контактів, виконаних з невідповідних матеріалів буквально через декілька місяців. А електроніка, як відомо, наука про контакти.
     Конденсатор. Зайвий компонент в системі у 99% випадків. Деяка користь є від дорогих і насправді якісних конденсаторів, в системах потужністю не менше кіловата. А у вже згаданих 99% це скоріше елемент дизайну. При правильно виконаній силовій проводці, звісно.