Новини      

     
Студія     
     
Складові звуку     
     
Компоненти     
     
Оформлення     
     
Hi-End проекти     
     
Hi-Fi проекти     
     
Прості проекти     
     
Шумоізоляція     
     
Чемпіонат     
     
Контакти     
     
Партнерство     
     
     
     
     

Оформлення акустичної системи

Головне не розмір, головне вміння...

     Даний розділ мене змусило написати явне нерозуміння необхідності дотримання технологічного процесу при встановленні акустичних компонентів, яке нерідко зустрічається серед клієнтів студії. Мотивація у них різна - від незнання фізики процесу до елементарного бажання зекономити, хоча така економія завжди "вилазить боком".
     Отже, основи акустичного оформлення. Не плутати з декоративним оформленням, хоча в деяких випадках останнє теж може відноситись до акустичного. Акустичним оформленням називають те середовище, в якому працюватимуть динаміки (перш за все низькочастотні, тому що як правило з ними чи не найбільше клопоту), а саме: безмежний екран (його аналог - двері автомобіля), закритий ящик (ну, закритий ящик - і є закритим ящиком, герметичною коробкою з достатньо жорсткими стінками), фазоінвертор (той самий ящик, тільки з портом - резонатором Гельмгольца), панель акустичного опору (теж ящик, але з певною кількістю отворів визначеного діаметру), та деякі інші. Не буду надто глибоко вдаватися в технічні продробиці, тим більше, що на цю тему написано чимало статей, зупинюся лише на основних моментах.
     Вибір акустичного оформлення, чи вибір динаміків. Мушу сказати, що не багато власників автомобілів є щасливцями, які можуть вибирати - як правило, салон автомобіля досить жорстко обумовить, якого типу динаміки і куди доведеться встановлювати. Говорячи про тип динаміків, я маю на увазі їх електро-механічні параметри, що і визначають необхідний для цього конкретного гучномовця вид акустичного оформлення. Частина динаміків призначена для роботи в закритому ящику, частина краще себе буде поводити в фазоінверторному оформленні, а третій тип, їх, до речі, найбільше - в безмежному екрані, тобто, в дверях.
     Тепер перейдемо до згаданого на початку технологічного процесу. Особливо це стосується встановлення акустики в двері (найпоширенішого способу), які самі по собі, в заводському виконанні, є буквально чи не найгіршим акустичним середовищем. По-перше, листова сталь, з якої виготовлені двері, без спеціальної обробки буде дзвеніти, вібрувати, її роздуватиме, що добавить небажаних призвуків в звучання. По-друге, більша чи менша кількість (в різних автомобілях двері, зрозуміло, різної конструкції) технологічних отворів забезпечать надійне акустичне коротке замикання, а, як наслідок, відсутність віддачі динаміків на низьких частотах. Кажучи простими словами, бас відтворюватись не буде. По-третє, пластикові карти (обшивка) теж будуть джерелом чималої кількості резонансів та призвуків. З усіма цими небажаними явищами доводиться боротись з допомогою так званої акустичної підготовки дверей. По суті, це шумоізоляція, але проведена за спеціальними методиками, тому що часто простим наклеюванням віброізоляційного та шумоізоляційного матеріалу не обійтися. Поруч із цим до процесу акустичної підготовки дверей слід віднести виготовлення місць встановлення динаміків - подіумів. Вони можуть бути внутрішніми (ховатись під обшивкою), чи й зовнішніми, виконуючи ще й роль декоративного оформлення акустичної системи. Але в будь-якому випадку, ці подіуми повинні забезпечити надійність кріплення динаміків (максимально жорстке зчеплення з металом дверей), та правильний кут довороту, часто асиметричний (різний для лівго та правого боку), від якого залежить результуюча амплітудно-частотна та фазо-частотна характеристики системи, як і побудова віртуальної сцени.
     Декілька слів про інші типи акустичного оформлення, зокрема, закритий ящик (ЗЯ). Якщо, звісно, салон автомобіля дозволяє його застосувати, тому що далеко не в кожному авто вдасться під передніми сидіннями, чи, наприклад, в кік-панелях розмістити коробку з внутрішнім об`ємом 5...10 літрів. ЗЯ має свої плюси і мінуси. Позитивний момент - відсутня необхідність в непростій і не дешевій акустичній подготовці дверей (хоча іноді ящики потрібної форми виготовити не простіше), легше уникнути резонансів салону. Негативний - у більшості випадків нижня робоча частота системи рідко опускатиметься нижче 80 Гц, що достатньо для низькобюджетних реалізацій, але не для hi-fi, чи, тим більше, hi-end (тут існують винятки, але зовсім не дешеві). Ну і можливі проблеми з досягненням хорошого тонального балансу, фокусування образів тощо, - у випадку з 2-смуговими системами (коли низькочастотний динамік грає ще й середні частоти).
     Фазоінвертор - різновид того ж ящичного оформлення. В ящику буде встановлений порт, який є резонатором Гельмгольца, що дозволить відчутно понизити робочу частоту системи, але і привнесе декілька істотних мінусів. По-перше, об`єм ящика буде відсотків на 30 більший, ніж в реалізації ЗЯ для цього ж динаміка, по-друге, уже в самій назві криється суть цього оформлення: фазоінвертор, фазу інвертувати (обертати). Зсув фази акустичного сигналу залежить від частоти - чим вона нижча, тим зсув більший (досягає 180 градусів). А це призводить до спотворення фазо-частотної характеристики, що на слух виражається у відставанні басових звуків від основної ритміки мелодії.
     Який саме тип акустичного оформлення вибрати для конкретної реалізації завжди краще вирішувати фахівцю, з огляду на його знання та досвід. Ну і, звісно, приймаючи до уваги необхідний результат - якого рівня і характеру звучання систему потрібно створити.

     В якості висновка з вищенаведеного хочу сказати наступне. Можна економити на декоративному оформленні, відмовившись від ідеального вписування аудіо системи в інтер`єр салону, можна використати трохи дешевшу апаратуру, але на чому не можна економити, так це на технологічному процесі - на правильному встановленні акустики. Тому що саме цей аспект інсталяції дозволяє компонентам звучати так, як вони можуть. Бо, як часто показує досвід, деевша, але якісно, правильно встановлена апаратура даруватиме насолоди більше, ніж дорога, але змонтована будь-як, з порушенням технології.