Новини      

     
Студія     
     
Складові звуку     
     
Компоненти     
     
Оформлення     
     
Hi-End проекти     
     
Hi-Fi проекти     
     
Прості проекти     
     
Шумоізоляція     
     
Чемпіонат     
     
Контакти     
     
Партнерство     
     
     
     
     
 

Цікава реалізація сабвуферної ланки

     Рівно рік назад була реалізована в студії низькобюджетна інсталяція в автомобіль Мазда 3, суть якої полягає в доопрацюванні штатного головного пристрою з метою усунення нелінійних спотворень в звучанні на довільній, аж до максимального рівня гучності. Опис її тут: Хороша якість за невеликі гроші. Тепер ця тема отримала розвиток.
     Якщо бути точним, то дана реалізація сабвуфера може послужити не лише в низькобюджетних системах, але і куди дорожчих, рівню hi-fi.
     А все почалося з нарікань власників автомобілів Мазда 3 з кузовом хетч-бек на те, що місця в багажнику під сабвуфер немає. Дійсно, багажник в цих машинах коротший, ніж в седанах, стелс в заднє крило не встановиш. Можна пробувати відмовитись від запасного колеса, встановивши корпус сабвуфера в цю нішу, але це екстремальний варіант, опинитись далеко від дому з колесом, в якому на наших чудової якості дорогах прорізало боковину і при цьому не мати запаски зовсім сумно. А простий сабвуфер в ящику-трапеції по-перше дивитись буде не надто елегантно, а, по-друге, місця займе надто багато в невеликому просторі багажного відсіку. Це змусило думку рухатись в напрямках пошуку нестандартних рішень. І одне з них знайшло втілення.
     Отже, Мазда 3, хетч-бек, бюджетний варіант фронтальної акустичної системи на основі двокомпонентних Helix DB 62.1, під'єднаних до штатного компакт-дискового програвача, доопрацьованого як за вищенаведеним посиланням, з використання вольтодобавки. Повторювати опис не буду, все зроблено як в тій трійці.
     

       

     Новинкою є сабвуферна ланка. Справа в тому, що багато виробників автомобілів комплектують свої творіння акустичними системами для задніх пасажирів, встановлюючи гучномовці в задні дверцята. І повторювати не буду, що ці гучномовці потрібні як зайцю п'ята лапа, але те, що місця під встановлення тилових динаміків передбачено, в нашому випадку виявилось за благо - чим не місце встановлення сабвуферів? Проте не все так просто. Які динаміки туди можна поставити? Дійсно сабвуферні головки? Не вийде. Раз - вони всі надто великі, зі здоровенними магнітами, просто не помістяться, два - у них надто довгий хід дифузора, двері від такого напору просто роздуватиме, три - просто маса, в сабвуферів вона немаленька, а це ж двері. Отже потрібно знайти не саб-, а мідвуфер, але з певними характеристиками: максимально низькою резонансною частотою і співвідношенням значень еквівалентного об'єму та загальної добротності, що передбачали б встановлення такого динаміка в двері автомобіля. Ну і звісно за розумні, як це кажуть, гроші. А тут як раз і була проблема. Серед 6" динаміків дверних багато, лише рідко коли резонансна частота опускається нижче 50 Гц, а навіщо городити увесь цей сад-город, якщо просто поставивши на фронті акустику рівнем повище, отримаємо повноцінні 60 Гц? Та й, чесно кажучи, сабвуфер з 6" нікудишній, на частотах ничце 50 Гц вуфери такого розміру більше фурчать, ніж басять. Розширюємо коло пошуків, включивши в нього 8". А тут проблема інша - виробники автоакустики майже не випускають таких, хіба дорогі варіанти. Переглянули домашні - всі вони хочуть значно більшого об'єму, ніж їм можуть забезпечити двері. Але вдача була за нами - колись в своїй автозвуковій молодості свою першу осмислену систему я побудував на динаміках виробництва польської фірми Alphard. Їх продукція, правда, в основній своїй масі низькоякісний ширпотреб, але є пару винятків, один з яких - 8-дюймові динаміки, які, як показують параметри, могли б нам підійти. Але ж знаєте, як воно буває з дешевим - реальні параметри можуть відрізнятися від заявлених в два рази оком не моргнувши. Проте виявилось, що в даному випадку сталося чи то чудо, чи виняток, який підтверджує правило, але параметри збігаються - ура! І розміри, хоч і зовсім впритирочку, але дозволяють встановити ці динаміки в задні двері Мазди.
     Основна проблема при встановленні цих монстриків - це зробити таку акустичну підготовку дверей, щоб потім не було ніяких призвуків. Це не 6", тут є над чим попрацювати. Але зрештою динаміки встановлені в повністю жорсткі внутрішні подіуми, чітко відцентровані по отворах для грилів в картах. Грилі, очевидно, перероблені, густа заводська сітка замінена на значно більш прозору в акустичному відношенні.

       

       

     В кінцевому варіанті двері приведені до того ж стану, як з заводу. Це поки не увімкнеться музика ;)

       

     Щоб прокормити ці сабики, в системі появився двоканальний підсилювач теж в даному випадку бюджетного класу - Helix DB TWO, але попри невисоку ціну він забезпечує зовсім непогане звучання, маючи ще й дуже розвинені фільтри, які навіть дають змогу організувати схему фільтрації "бендпас", що дуже нам на руку - динаміки можна буде одночасно підрізати і зверху, і знизу.

       

     Підсилювач закріплений до дна сидіння переднього пасажира, переміщається разом з ним. Для захисту клем підключення силової та акустичної проводки від ніг задніх пасажирів виготовлено потужний конштейн. І, очевидно, в автомобілі появилась додаткова силова проводка з центральним запобіжником біля акумуляторної батареї.

       

     Перше ввімкнення системи викликало певний шок. Стоїш біля автомобіля і складається враження, що звучить сабвуфер розміром дюймів дванадцять. Правда, поки що не в такт з фронтом, але потенціал перевершив усі сподівання! Залишилось тільки звести все в одну струнку і цілісну систему. Якби все було так просто! Буває і з одним сабвуфером в системі намучишся, поки заставиш його звучати синхронно з мідбасами, а тут їх аж два, ще й рознесених в просторі майже на півтора метра! Але для виходу з цього непростого становища передбачено хитрим Halin-им двоступеневий фазокоректор, який дозволяє спершу звести з фронтом один динамік, а потім "притягнути" до нього другий. А це нетривіальна задача, тому що сабвуферні динаміки впливають один на одиного теж. На зведення було потрачено більше дня часу, і це при тому, що я добре знаю, на що зважати і що потрібно слухати. Але ось нарешті суббас перестав локалізуватися в задній частині автомобіля, зникли хлопки по поясниці і інші ознаки розфазованісті гучномовців, нижній бас отримав чітку фактуру. Чесно - це вражає, чудовий суббас, до самого низу, як при 10-, чи навіть 12-дюймовому динаміку, але швидкий! Усі жанри слухати приємно - інструментальна мужика, рок, сучасний клубняк (не треба тикати в мене пальцями, відстроюючи системи, я включаю різні записи, і "колбасу" теж :) ). Бас не тисне, не сплющує, але він є, чіткий, рельєфний. Звідки це низьке звучання? По-перше використані динаміки мають резонансну частоту 32 Гц, як у повноцінних сабвуферів, по-друге дверна установка з хорошою акустичною підготовкою дверей, по-третє - хороша фазова зведеність, думаю в цьому справа.
     Що ж, експеримент успішний, ми досягнули навіть кращого результату, ніж сподівалися. Звичайно, любителів ураганного басу просимо не турбуватися, динаміки встановлено не в міцних дерев'яних ящиках, а в дверях, якщо їм дати надто багато жару, двері почнуть видавати призвуки, як їх не віброізолюй, це таки тонкий метал, пластик і різні механізми - замки, склопідйомники. Але все це уже на гучності, при якій мені особисто неприємно знаходитись в автомобілі, надто тисне на мозок. А от для прослуховування усіх музичних жанрів при рівні гучності, сумісній з життєдіяльністю гомо сапієнсів, тобто істот розумних система вийшла чудовою, дуже збалансованою. Можна переймати досвід :)