Новини      

     
Студія     
     
Складові звуку     
     
Компоненти     
     
Оформлення     
     
Hi-End проекти     
     
Hi-Fi проекти     
     
Прості проекти     
     
Шумоізоляція     
     
Чемпіонат     
     
Контакти     
     
Партнерство     
     
     
     
     
 

Складові звуку

     Автомобільна аудіо система - це не просто набір акустичних компонентів. Автомобіль - середовище більш ніж агресивне по відношенню до звуку. По-перше, шум: аеродинамічний, від роботи двигуна, від підвіски, адже колеса котяться часто не по ідеальному асфальту, але й по львівській бруківці. По-друге - розміри та інртер`єр салону, який дуже сильно впливає на звук. Саме тому аудіо система завжди являє собою єдине ціле з автомобілем - немає в природі таких компонентів, які гарантовано добре звучатимуть, куди їх не встанови. Кожен автомобіль має свою специфіку та вимагає індивідуального підходу. Незмінним є лише результат, до якого необхідно прагнути.
     Тональний баланс
     Точний тональний баланс - це правдивість звучання вашої системи, тобто, максимальна ідентичність звучання різних інструментів, відтворених системою їх справжньому звучанню в житті. До цього ж пункту можна віднести лінійність системи, тобто відсутність горбів та провалів на одній з основних характеристик - амплітудно частотній. І якщо за тональний баланс здебільшого відповідає використана апаратура, то лінійність досягається ще й правильним в кожному конкретному випадку способом встановлення динаміків, типом акустичного оформлення та підбором акустичних фільтрів.
     Сцена
     Прийшовши в концертний зал, ви не сідаєте спиною до сцени, а розвертаєтесь до виконавців обличчям - це природньо. Так і в автомобілі, слухати музику потилицею, з динаміків, встановлених позаду вас є неприроднім, проте досить стереотипним і зустрічається не рідко. Як і встановлення надмірної кількості динаміків, що звучать в одному діапазоні і спричиняють, кажучи мовою фахівців, "фазову кашу", розмазуючи та зміщуючи звукові образи.
     Класичним же вважається створення ілюзії присутності в концертному залі. Звук ніби народжується перед вами, десь на капоті, досягаючи, а в ідеальному випадку виходячи вбоки за стійки лобового скла. Можна чітко вказати де який інструмент чи співак знаходиться в просторі, хто правіше, чи лівіше, хто на передньому плані, а хто в глибині сцени. При чому часто є неможливим визначити, де насправді стоять динаміки, звук ніби народжується не від них, а саме на уявній сцені. І значно природнішим і приємнішим є, якщо висота сцени сягає рівню очей слухачів, а не "лежить" на панелі приборів, чи навіть десь у ногах.
     Діапазон відтворюваних частот
     В музичних композиціях присутні різноманітні інструменти, які відтворюють звуки різної частоти: і орган, здатний видати в простір 16Гц, і тарілки барабанів зі своїми кілогерцами. Взагалі ж формат CD Audio дозволяє записати звук з частотою від 20 Герц до 20 кілоГерц. І є дуже бажаним, щоб аудіо система могла увесь цей діапазон повноцінно зіграти, передавши всю красу музичних творів. Зрозуміло, що просто пара динаміків з цим не справиться - для повноцінного звучання на частоті 20Гц потрібен досить великий і, відповідно, важкий дифузор, який ніяк не здатен коливатись з частотою 15 кГц, і навпаки. Тому мінімальний набір повноцінної системи складається з високочастотних динаміків - твітерів, динаміків, що працюють в низько- та середньочастотному діапазоні - мідбасів, та суббасового динаміка - сабвуфера. В більш розвинених системах передбачається наявність ще однієї пари динаміків - мідрейнджів, які грають середні частоти, а мідбаси тоді працюють лише в низькочастотному діапазоні. Саме такі, 3-смугові системи дозволяють найкраще поєднати тональний баланс і хорошу сцену, проте вони ж є і найважчими в налаштуванні, - добитись при такій кількості динаміків і, відповідно, фільтрів рівної амплітудно-частотної та хорошої фазо-частотної характеристик в декількох кубічних метрах об`єму салону завдання надзвичайно складне. Ну і знову ж - салон конкретного автомобіля може унеможливити використання тих чи інших компонентів, тому ще раз хочу нагадати, що аудіо систама в цілому (тобто, компоненти разом зі специфічним способом їх встановлення) є індивідуальною для кожного авто, і те що добре для мазди може бути цілком непідходящим для мерседеса.
     До речі, щодо стереотипів стосовно сабвуфера. Їх два, абсолютно протилежні. Перший - сабвуфер основний елемент аудіо системи і з нього часто починається її створення. Як правило в таких людей рівень сабвуфера завищений, ще з-за рогу чути, що їде автомобіль з направду "крутою музикою", хоча насправді лише особливо загартовані життєвими випробуваннями артилеристи можуть спокійно перебувати в такій "музичній скринці". Ну і другий стереотип, причиною якого є саме творці вищенаведених систем полягає в переконанні, що суббасовий динамік є повністю зайвим компонентом. Насправді це не так, без сабвуфера, не такого "пацанячого" з класу зброї масового винищення, а правильно спроектованого і налаштованого, звучання не матиме справжньої "породистості". Без нього контрабас, віолончелі, ударні, та багато інших інструментів не матимуть завершеного звучання.
     Шумоізоляція
     Навіть в автомобілях представницького класу, не кажучи вже про недорогі моделі після встановлення хорошої аудіо системи деталі кузова та салону починають підспівувати, порушуючи локалізацію звукових образів, а шум, що долинає ззовні, або є спричинений роботою двигуна та підвіски просто заважає почути звуки тієї чи іншої частоти. Тому шумоізоляція автомобіля є якщо не необхідною, то дуже бажаною складовою створення аудіо системи. Є два етапи шумоізоляції - перший це аудіопідготовка акустичного оформлення динаміків (наприклад, передніх дверей), без якої неможливо добитись повноцінного відтворення всього діапазону частот, та усунення призвуків деталей салону, а другий, - це, власне, повна шумоізоляція автомобіля, для підвищення рівня комфорту.
     Хороше живлення
     Це, властиво, одна з основних складових аудіо системи, проте досить непомітна, тому часто організації якісного живлення приділяють надто мало уваги. Поза тим якість звуку, особливо в низькочастотному діапазоні визначається перш за все якістю виконання силової проводки. Силові кабелі повинні бути відповідного до потужності апаратури поперечного перерізу, а з огляду на агресивне середовище (вологість, випари, вібрація) виконані з якісних матеріалів - безкисневої міді, в кращому випадку луженої, контактні групи позолочені чи посріблені, усі з`єднання виконані пайкою з використанням хорошого припою. Тільки такий підхід в змозі захистити від окислення з`єднань та забезпечити динамічне звучання. Сюди ж можна віднести і інші кабелі - акустичні, міжблочні, які теж повинні відповідати наведеним вище критеріям та, крім того, забезпечувати надійний захист сигналу від електромагнітних полів, адже сучасні автомобілі буквально нафаршировані різним електронним обладнанням.
     Є ще багато різних нюансів, які враховуються в процесі побудови хорошої автомобільної аудіо системи, проте висвітлення їх вимагатиме написання щонайменше цілої книги. А оскільки багато книг та статей на цю тему написано, повторюватись не буду. Запропоную лишень завітати в Студію та пересвідчитись на власні очі та вуха в можливості реалізації сказаного.